O projekte

Ciele projektu: 

  • Cieľom projektu je výrazným spôsobom prispieť ku skvalitneniu systému podpory žiakov s vývinovými poruchami učenia v stredných školách na Slovensku. Jeho súčasťou je snaha o zmapovanie aktuálnej situácie a definovanie najvýznamnejších problémových oblastí tejto skupiny žiakov. Zámerom je vytvorenie obsahovo a štrukturálne premysleného podporného artefiletického programu s názvom ARTE-FILE, ktorý je zacielený na stimuláciu tvorivosti, reedukáciu oslabených funkcií, rozvoj funkčnej gramotnosti a učebných stratégií a tiež posilnenie sociálnych a emocionálnych kompetencií žiakov stredných škôl s vývinovými poruchami učenia. Žiaci stredných škôl s diagnostikovanými vývinovými poruchami učenia tvoria špecifickú skupiny častejšie ohrozenú školským neúspechom a emocionálnymi a sociálnymi problémami.
  • Na základe hlavného cieľa boli vytvorené nasledovné čiastkové ciele:

  • Zistiť počet žiakov SŠ s VPU a ich populačné zastúpenie podľa typu školy, a študijného/ učebného odboru.
  • Identifikovať a revidovať najčastejšie problémy a akademické ťažkosti dospievajúcich s VPU na stredných školách.
  • Vytvoriť odporúčania a stratégie riešenia identifikovaných problémových oblastí žiakov SŠ s VPU.
  • Vytvoriť metodiku k programu ARTE-FILE pre žiakov SŠ s VPU určenú pre špeciálnych pedagógov, psychológov a ostatných pedagogických a odborných zamestnancov a pracovníkov s danou cieľovou skupinou.
  • Experimentálne overiť účinnosť podporného artefiletického programu.

Problematika edukácie žiakov s vývinovými poruchami učenia (ďalej len VPU) v stredných školách (ďalej len SŠ) je jednou z aktuálnych tém slovenského školstva. Hľadanie nových podporných, preventívnych, intervenčných a reedukačných postupov spadá do oblasti špeciálnej a inkluzívnej pedagogiky. Okrem problémov priamo vyplývajúcich z diagnózy, sú títo žiaci náchylní na kumulatívne emocionálne a behaviorálne problémy, ktoré často zostávajú bez povšimnutia a následného riešenia. Zdôrazňujeme, že akútnosť a zastúpenie ťažkosti v správaní a prežívaní dominuje nad akademickými problémami, ktoré sú neraz dostatočne kompenzované pre bežné školské prostredie (mimo nárazových aktivít, kde je potrebný intenzívny učebný výkon).

Podporný artefiletický program je reakciou na snahu o skvalitnenie inkluzívnej edukácie a obohacuje existujúce i plánované podporné opatrenia pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v prostredí stredných škôl.

Projekt KEGA (Kultúrna a edukačná grantová agentúra MŠVVaM SR) 011UKF-4-2024